Πανδημία & « Μήδεια». Πόσο έτοιμη ήταν η Δημοτική Αρχή; Συνέντευξη με το Δήμαρχο Ηλία Αποστολόπουλο.
Στην δεύτερη θητεία της, η παράταξη του Ηλία Αποστολόπουλου βρέθηκε αντιμέτωπη με εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες λόγω της πανδημίας αλλά και της πρόσφατης κακοκαιρίας «Μήδεια»
Η Δημοτική αρχή και όλο το προσωπικό του Δήμου, και στις δύο περιπτώσεις, έπραξαν και συνεχίζουν να πράττουν το αυτονόητο συμβάλλοντας με όλες τους τις δυνάμεις και αποδεικνύοντας ακόμα μια φορά ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή.
Με συντονισμένες ενέργειες, αμέσως μόλις έπληξαν τα έντονα καιρικά φαινόμενα τη χώρα μας επέδειξαν άμεσα αντανακλαστικά για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας και συνεχίζουν με την αποκομιδή των κλαδιών που ξεπερνούν τους 200 τόνους!!
Είχαμε την χαρά να συνομιλήσουμε με τον Δήμαρχο Παπάγου – Χολαργού κ. Ηλία Αποστολόπουλο.
Σε αυτή την δεύτερη θητεία σας κληθήκατε να αντιμετωπίσετε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους των τελευταίων χρόνων την πανδημία και τώρα την καταστροφική κακοκαιρία Μήδεια. Πόσο έτοιμοι ήσασταν;
Η πανδημία νομίζω ότι δεν είναι απλά μια από τις πιο δύσκολες περιόδους των τελευταίων χρόνων, αλλά μια περίοδος που δεν έχουμε ξαναζήσει.
Μια πρωτόγνωρη κατάσταση που αιφνιδίασε ολόκληρο τον πλανήτη, ακόμα και χώρες που διαθέτουν υποδειγματικά συστήματα υγείας.
Όταν μας χτύπησε κι εμάς την πόρτα, δεν είχαμε χρόνο να σκεφτούμε, έπρεπε να αντιδράσουμε άμεσα και αποτελεσματικά. Και έτσι πράξαμε.
Ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού καθόλη την περίοδο της πανδημίας, ακολουθώντας τις οδηγίες και συστάσεις του ΕΟΔΥ, αλλά και τις κατευθυντήριες γραμμές των αρμόδιων υπουργείων, έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε αφενός να συμβάλει στον αγώνα κατά της διασποράς του ιού και αφετέρου να προσαρμόσει τη λειτουργία του στις νέες συνθήκες.
Με την έγκαιρη λήψη των μέτρων, την συνεργασία όλων των φορέων του Δήμου και προπάντων με την υπευθυνότητα και την αυταπάρνηση των εργαζομένων, σε ιδιαίτερα δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες, ο Δήμος Παπάγου – Χολαργού, λειτούργησε και λειτουργεί υποδειγματικά.
Το πρώτο πράγμα το οποίο κάναμε ήταν να ενημερώσουμε και να προστατέψουμε το προσωπικό του Δήμου μας, προκειμένου να μπορέσουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας προς τους πολίτες, καθώς και εφαρμόσαμε άμεσα το σύστημα της τηλεργασίας.
Θα αναφερθώ συνοπτικά στις δράσεις του δήμου αυτή την περίοδο, ξεκινώντας από τη σύσταση Ομάδας Εργασίας, από τον Απρίλιο του 2020, για τη διαχείριση και την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας, αποτελούμενη από:
- Τον Χρήστο Κίττα, καθηγητή Ιατρικής, πρώην πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών και π. Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
- Τον Παναγιώτη Μπεχράκη, καθηγητή του Πανεπιστήμιου Αθηνών, Πνευμονολόγο – Εντατικολόγο, Πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής για τον Έλεγχο του Καπνίσματος
- Τον Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, καθηγητή Πληροφορικής και Τηλεματικής, πρώην πρύτανη του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης,
- Τον Ευάγγελο Σταθογιάννη, καρδιολόγο, πρώην δημοτικό σύμβουλο, εθελοντή στα Δημοτικά Πολϋιατρεία
- Τον Γεώργιο Λάττα, ουρολόγο, εθελοντή στα Δημοτικά Πολυιατρεία
- Τον Νικήτα Κανάκη, μέλος Δ.Σ. Γιατρών του Κόσμου, δημοτικό σύμβουλο του Δήμου Παπάγου – Χολαργού
- Τον Κωνσταντίνο Δολιανίτη, Παθολόγο – Διαβητολόγο,
- Τον Νικόλαο Σιδέρη, ψυχίατρο, διδάκτωρ του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου
- Τον Βασίλειο Πατσατζή – Ειδικό Ιατρό Εργασίας του Δήμου Παπάγου – Χολαργού.
Από την πρώτη στιγμή επίσης δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στις κοινωνικές μας υπηρεσίες και στην ψηφιακή επικοινωνία και εξυπηρέτηση των πολιτών.
Απλώσαμε ένα δίχτυ προστασίας στις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, παρέχοντας στους πολίτες μας υπηρεσίες όπως:
- Διανομή κατ’ οίκον έτοιμων γευμάτων σε άπορους και οικονομικά αδύνατους.
- Διανομή κατ’ οίκον προϊόντων στους ωφελούμενους του Κοινωνικού Παντοπωλείου.
- Εξυπηρέτηση κατ’ οίκον για θέματα παροχής ειδών πρώτης ανάγκης από υπεραγορές (super market).
- Διανομή κατ’ οίκον φαρμάκων στους ωφελούμενους του Κοινωνικού Φαρμακείου.
- Εξυπηρέτηση κατ’ οίκον για θέματα παροχής φαρμακευτικής περίθαλψης.
- Διεκπεραίωση αιτημάτων των κατοίκων – παραλαβή αιτήσεων και παράδοση πιστοποιητικών.
- Ψυχολογική υποστήριξη πολιτών.
- Μετακίνηση πολιτών προς τα εμβολιαστικά κέντρα.
Επίσης, έχουμε ήδη πραγματοποιήσει σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, τρεις δράσεις δωρεάν ελέγχων ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test), μέσα από το αυτοκίνητο (drive through), με ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή και θα το επαναλάβουμε, καθώς και όλο αυτό το διάστημα πραγματοποιούμε απολυμάνσεις σε κοινόχρηστους χώρους, στα σχολεία μας όταν αυτά λειτουργούν, έξω από σούπερ μάρκετ, κ.α.
Αυτό όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία και θα βοηθήσει στην αναχαίτιση του ιού, είναι η πιστή τήρηση των μέτρων προστασίας από όλους μας, καθώς και ο εμβολιασμός, ώστε να καταφέρουμε να βγούμε όσο το δυνατό συντομότερα από αυτή τη δύσκολη κατάσταση.
Με το μεγάλο χιονιά γνωρίζουμε ότι ήσασταν στην πρώτη γραμμή μέρα και νύχτα. Μιλήστε μας για την εμπειρία σας. Περιγράψτε μας τι αντιμετωπίσατε.
Όσον αφορά στην πρόσφατη κακοκαιρία «Μήδεια» που έπληξε ολόκληρη την Αττική και τον Δήμο μας, ήταν για όλους μας ένα δύσκολο τεστ, μια δύσκολη κατάσταση στην οποία νομίζω ότι ανταποκριθήκαμε σε πολύ καλό βαθμό.
Πολύ πριν την κακοκαιρία και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο του 2020, ο Δήμος μας προμηθεύτηκε για πρώτη φορά, μέσω του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ειδικό όχημα, εκχιονιστικό-αλατιέρα.
Πριν ακόμα ξεκινήσει η “Μήδεια” να χτυπά την πόλη μας, διαθέσαμε στους πολίτες σακούλες με αλάτι, καθώς και ενημερώσαμε για την επερχόμενη κακοκαιρία μέσω ανακοινώσεων.
Από την πρώτη στιγμή λειτούργησε 24ωρο τηλεφωνικό κέντρο στο δημαρχείο για την εξυπηρέτηση των κατοίκων μας.
Πρωταρχικό μας μέλημα ήταν ο εκχιονισμός και συνολικά 3 οχήματα ήταν στους δρόμους της πόλης, από την αρχή της χιονόπτωσης, ώστε να δοθεί το οδικό δίκτυο σε χρήση.
Επί δυο συνεχόμενα 24ωρα το προσωπικό του Δήμου μας έδωσε μεγάλη μάχη, καταρχήν για να είναι προσβάσιμοι οι δρόμοι στα συνεργεία της ΕΥΔΑΠ και του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς και στο ΕΚΑΒ και την ΕΛΑΣ, αλλά προσβάσιμοι και για όλους τους πολίτες.
Τα σοβαρότερα προβλήματα που δημιούργησε η κακοκαιρία ήταν οι διακοπές ηλεκτροδότησης και υδροδότησης, καθώς και οι πτώσεις δέντρων και κλαδιών από το βάρος του χιονιού.
Άμεσα επικοινωνήσαμε με την ΕΥΔΑΠ και τον ΔΕΔΗΗΕ και μάλιστα θέσαμε από την πρώτη στιγμή τους ηλεκτρολόγους και το προσωπικό της υπηρεσίας καθαριότητας στη διάθεση του ΔΕΔΔΗΕ.
Επίσης, με την εκδήλωση των φαινομένων το προσωπικό της υπηρεσίας πρασίνου και της καθαριότητας καθώς και η εθελοντική ομάδα Δασοπροστασία Παπάγου Χολαργού, επενέβησαν σε σημεία που είχαμε ζητήματα με πτώσεις κλαδιών ή και δέντρων με τη συνδρομή και άλλων εθελοντών από τον Δήμο μας, όπως οι Πρόσκοποι, οι Ναυτοπροσκοποι και ο Νίκος και Θέος Λειβαθηνός, τους οποίους ευχαριστώ ιδιαίτερα.
Επίσης ενισχύσαμε τον εξοπλισμό και τα συνεργεία μας με 3 επιπλέον οχήματα (γερανοφόρα και τηλεσκοπικό γερανό) ιδιωτικών συνεργείων ώστε να αποκατασταθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται τα προβλήματα.
Αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι πως καθόλη τη διάρκεια της κακοκαιρίας διανεμήθηκαν κανονικά τα συσσίτια στους συμπολίτες μας που χρήζουν στήριξης, καθώς και διεξήχθησαν κανονικά οι μεταφορές πολιτών προς τα εμβολιαστικά κέντρα με μέριμνα του Δήμου, μια πρωτοβουλία που έχουμε ξεκινήσει ήδη από τα μέσα Ιανουαρίου, με την έναρξη δηλαδή των εμβολιασμών, σε συνεργασία με τον ΔΟΚΜΕΠΑ.
Θεωρώ ότι σε μια κακοκαιρία που δεν είχαμε ξαναζήσει τα τελευταία 20 χρόνια ο Δήμος μας ανταποκρίθηκε ιδιαίτερα ικανοποιητικά.
Εδώ επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου, όλο το προσωπικό του Δήμου μας, την πολιτική προστασία, τους ηλεκτρολόγους, το προσωπικό καθαριότητας και πρασίνου, το προσωπικό όλων των υπηρεσιών, κάποιοι από τους οποίους έμειναν άυπνοι για δυο συνεχόμενα 24ωρα επιχειρώντας, ώστε να είναι προσβάσιμο το οδικό δίκτυο της πόλης μας, αλλά και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν.
Τις δύο δύσκολες ημέρες, ήμουν κι εγώ μέσα στο εκχιονιστικό όχημα και πιστέψτε με οι συνθήκες ήταν πολύ δύσκολες. Καθαρίζαμε έναν δρόμο και περνούσαμε μετά από μισή ώρα και ήταν πάλι γεμάτος χιόνι. Χρειάστηκε να περάσουμε τρεις και τέσσερις φορές από τα περισσότερα σημεία διώχνοντας το χιόνι και ρίχνοντας αλάτι.
Όλα λοιπόν τα μπράβο ανήκουν στο προσωπικό μας που πραγματικά έδωσε μια δύσκολη μάχη την οποία κέρδισε, αλλά και στους πολίτες μας για την υπομονή και την κατανόηση.
Η κακοκαιρία έφυγε αφήνοντας πίσω της προβλήματα .Ποιος είναι ο απολογισμός στο δήμο μας; Πώς σκοπεύετε να προχωρήσετε από δω και πέρα;
Τα προβλήματα που άφησε πίσω της η κακοκαιρία είναι οι βλάβες στα δίκτυα υδροδότησης και ηλεκτροδότησης, που σιγά σιγά αποκαταστάθηκαν αλλά ταυτόχρονα έφεραν στην επιφάνεια ένα χρόνιο πρόβλημα κυρίως όσον αφορά στον ΔΕΔΔΗΕ και τα εκτεθειμένα ηλεκτροφόρα καλώδια.
Όπως γνωρίζετε όταν δέντρα ακουμπούν σε καλώδια ο Δήμος δεν μπορεί να επέμβει λόγω επικινδυνότητας.
Το κλάδεμα αυτών των δέντρων είναι υποχρέωση του ΔΕΔΔΗΕ. Ο Δήμος μας σε τακτά χρονικά διαστήματα καταγράφει και ενημερώνει τον ΔΕΔΔΗΕ για τα δέντρα που πρέπει να κλαδευτούν, αλλά δυστυχώς η ανταπόκριση δεν είναι ικανοποιητική.
Άλλο ένα πρόβλημα που άφησε η κακοκαιρία είναι ο τεράστιος όγκος πεσμένων δέντρων και κλαδιών, για το κόψιμο και το μάζεμα των οποίων το προσωπικό εργάζεται όλη την ημέρα καθώς και τα Σαββατοκύριακα, καθώς και θα συνεργαστούμε και με ιδιωτικό συνεργείο για το σκοπό αυτό.
Φανταστείτε ότι η ποσότητα κλαδιών που μάζεψε το προσωπικό του Δήμου μας σε μια εβδομάδα, είναι ποσότητα που υπό κανονικές συνθήκες μαζεύεται σε 4 μήνες.
Πως σκοπεύουμε να προχωρήσουμε από εδώ και πέρα.
Καταρχήν θα συνεχίσουμε αυτό που κάνουμε έως τώρα. Να καταγράφουμε τα δέντρα τα οποία είναι αρμοδιότητα του ΔΕΔΗΕ να τα κλαδέψει και να πιέζουμε ώστε να ανταποκριθούν στα αιτήματά μας.
Θα ενημερώσουμε τους πολίτες ότι είναι στις υποχρεώσεις τους να κλαδεύουν τα δέντρα εντός των κατοικιών τους, γιατί υπάρχουν αρκετοί που δεν το γνωρίζουν. Επίσης σκεφτόμαστε να δημιουργήσουμε ένα παρατηρητήριο στον Δήμο μας, ώστε να ενεργοποιήσουμε τους πολίτες μας και να μας ενημερώνουν για τυχόν επικίνδυνα δέντρα ή κλαδιά.
Η εμπειρία από την κακοκαιρία μας έδειξε ότι όσο προετοιμασμένος και να είσαι πάντα θα υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες.
Προσωπικά, έχω μεγάλη εμπιστοσύνη στο προσωπικό μας καθώς και στους συνεργάτες μου και είμαι βέβαιος ότι πάντα θα ανταποκρίνονται με τον ίδιο ζήλο και την ίδια υπευθυνότητα.