Πράσινη σημαία στο 2ο Γυμνάσιο Χολαργού. Διαβάστε τη συνέντευξη του τ. Διευθυντή
Γράφει η Χρύσα Παρίση.
Με πράσινη σημαία βραβεύθηκε το 2ο γυμνάσιο Χολαργού για τη συμμετοχή του στη δράση «Οικολογικά σχολεία».
Το 2016, ως αντιδήμαρχος Παιδείας έκανα την πρόταση για την συμμετοχή των σχολείων του Δήμου μας στο πρόγραμμα eco –schools. Το σχολείο το οποίο εκδήλωσε επιθυμία και συμμετείχε στο πρόγραμμα είναι το 2ο Γυμνάσιο Χολαργού.
Θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά και τους καθηγητές, ιδιαίτερα στον κ. Νικητόπουλο που το ξεκίνησε και με τον οποίο είχα εξαιρετική συνεργασία.
Η εφημερίδα Ο Κόσμος Γύρω μας και η ιστοσελίδα kosmonea.gr παρακολούθησε την εξέλιξη της δράσης από το 2016 που ξεκίνησε.
Δείτε παρακάτω τη σχετική συνέντευξη του τότε διευθυντή κ. Νικητόπουλου
“Οικολογικά Σχολεία” (Eco – Schools) είναι η ονομασία του Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Προγράμματος για το περιβάλλον και την ανάπτυξη. Απευθύνεται στα Σχολεία (στους μαθητές και στους δασκάλους τους) καθώς και στις Δημοτικές Αρχές (στους δημοτικούς συμβούλους και στο τεχνικό προσωπικό) που επιθυμούν να ενεργήσουν από κοινού για το περιβάλλον του Δήμου τους, για τις συνθήκες καθημερινής τους ζωής, χωρίς να ξεχνούν ότι δεν είναι μόνοι στη γη και ότι παντού, σε όλα τα σημεία του πλανήτη μας, η ζωή απειλείται. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν πολλά ευρωπαϊκά σχολεία αλλά και αρκετά σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα
Διαχειριστής του προγράμματος στην Ελλάδα είναι η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης. Στόχος του Προγράμματος είναι – μέσα από τη μελέτη των θεμάτων όπως Ενέργεια – Νερό – Απορρίμματα, να αποκτήσουν οι αυριανοί πολίτες αλλά και ενήλικες, μια στάση περισσότερο υπεύθυνη και ενεργητική απέναντι στο περιβάλλον. Προϋπόθεση για να συμμετάσχει ένα σχολείο στο Πρόγραμμα είναι να έχει ασχοληθεί, την τελευταία διετία, με ένα τουλάχιστον περιβαλλοντικό πρόγραμμα και να επιθυμούν τη συμμετοχή του ο διευθυντής και δύο, τουλάχιστον, εκπαιδευτικοί.
Κύριε Διευθυντά πέστε μας λίγα λόγια από την εμπειρία σας από την εφαρμογή του προγράμματος.
Βάση του προγράμματος στο Σχολείο μας είναι η πεποίθηση μας ότι από όλα τα θέματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα, άρα και την εθνική και την τοπική, τα πιο σοβαρά είναι τα προβλήματα του περιβάλλοντος .Θέματα ,δηλαδή, που σχετίζονται με την ισορροπία των οικοσυστημάτων , τη ρύπανση, το νερό, την ορθολογική χρήση και εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων (ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, μείωση απορριμμάτων, επέκταση των εφαρμογών στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ). Βάλαμε λοιπόν σαν στόχο να ευαισθητοποιηθούν σε όλα αυτά τα ζητήματα οι μαθητές μας που είναι ένα σημαντικό κομμάτι της τοπικής κοινότητας και με τη στάση και συμπεριφορά τους επηρεάζουν την καθημερινότητα, διαμορφώνουν νοοτροπίες και είναι αυτοί που μελλοντικά θα κατέχουν θέσεις ευθύνης θα χαράζουν πολιτικές και θα παίρνουν αποφάσεις σε σε επίπεδο οικογενειακό, κοινωνικό , επαγγελματικό, πολιτικό …
Πως ακριβώς οργανώσατε τις δράσεις σας;
Οι ανησυχίες μας και οι προβληματισμοί μας βρήκαν φόρμουλα υλοποίησης μέσω του προγράμματος «Οικολογικά Σχολεία» το οποίο δίνει συγκεκριμένο πλάνο εφαρμογής δράσεων. Έτσι με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών του Σχολείου μας , «βαδίσαμε» στα πρώτα από τα 7 βήματα του σχεδίου δράσης: (Περιβαλλοντική επιτροπή, Έρευνα στο σχολείο, Σχέδιο δράσης, Εφαρμογή σχεδίου σε εξέλιξη ) και ακολουθούν Σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα, Ενημέρωση γονέων και τοπικής κοινωνίας, Οικοκώδικας.
Πώς ανταποκρίθηκαν οι μαθητές; Υπήρχε ενδιαφέρον;
Αρχικά οι μαθητές ήταν διστακτικοί. Η προσέγγιση και ευαισθητοποίηση στα οικολογικά ζητήματα έχει παρουσιαστεί κυρίως σαν μόδα, τελείως αποσπασματικά «έτσι σε δουλειά να βρισκόμαστε». Με επιμονή, προσπάθεια και έμπρακτα παραδείγματα, η ανταπόκριση – με μια ουσιαστική θέλουμε να πιστεύουμε απόκτηση οικολογικής συνείδησης- αυξήθηκε.
Πώς συνοψίζετε τα συμπεράσματα από την συμμετοχή σ’ αυτό το πρόγραμμα. Ποια βλέπετε κυρίως ως θετικά που ωφέλησαν τους μαθητές.
Ότι έγινε φέτος ήταν ένα καλό ξεκίνημα που δείχνει ότι υπάρχει μια καλή προοπτική να αλλάξουν στάσεις, συμπεριφορές και νοοτροπίες προς την κατεύθυνση του σεβασμού του περιβάλλοντος που ως Νεοέλληνες της κατανάλωσης, της ευκολίας, του εντυπωσιασμού δε φαίνεται να διαθέτουμε αν λάβουμε υπόψη την μη προτίμηση χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς έναντι του ΙΧ αυτοκινήτου, την αλόγιστη σπατάλη ενέργειας, τους κάδους απορριμμάτων που ξεχειλίζουν από απορρίμματα όλων των ειδών (υπολείμματα τροφών, χαρτιά, συσκευασίες αλουμίνιου, πλαστικού, γυαλί όλα μαζί κατευθείαν για τη χωματερή).
Θεωρείτε ότι το σχολείο απέκτησε μια χρήσιμη εμπειρία για το μέλλον;
Οι δράσεις και οι προσπάθειες αυτής της χρονιάς ήταν μια σημαντική αρχή για να γίνουν πιο μεγάλα πιο σημαντικά πράγματα με μεγαλύτερη εμβέλεια για ουσιαστικότερα αποτελέσματα έχοντας την εμπειρία της μέχρι τώρα προσπάθειας, αρκετή γνώση και ενασχόληση με τα περιβαλλοντικά θέματα .
Έχετε κάποιες παρατηρήσεις οι οποίες θα πρέπει να προσεχθούν ώστε στο μέλλον να είναι αποδοτικότερο το πρόγραμμα απ’ όποιον το εφαρμόζει;
Η δράση να γίνει συνειδητά και συνολικά από όλους τους παράγοντες της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, δημοτικοί υπάλληλοι..) αναλύοντας από την αρχή τους στόχους του προγράμματος – γιατί γίνεται το πρόγραμμα, ποια είναι τα οικολογικά προβλήματα και το μέγεθος τους, ποια η αξία και σκοπιμότητα κάθε ενέργειας.
Συμμετέχετε σε κάποια άλλα προγράμματα και ποιές είναι οι εμπειρίες σας;
Πρωταρχική έννοια στην οποία εντάσσεται και η οικολογία είναι η έννοια της αειφορίας δηλαδή φροντίζω αυτά που η φύση, η ζωή, ο πολιτισμός μου προσφέρουν, τα εκτιμώ, τα διατηρώ, τα βελτιώνω, δημιουργώ για να παραδώσω στις επόμενες γενιές. Έτσι λοιπόν οι δράσεις μας εντάσσονται και στο πρόγραμμα «Αειφόρο σχολείο» μέσα από το οποίο στηρίζοντας και προβάλλοντας το σεβασμό στον εαυτό μας τους φίλους μας – συμμαθητές, τους καθηγητές μας , τους γονείς μας, τους συμπολίτες μας το πολιτισμό, την ιστορία, το φυσικό περιβάλλον αποκτούμε μια φιλοσοφία που επηρεάζει θετικά τη σχολική μας ζωή και προετοιμάζει τους μαθητές μας ως υπεύθυνους πολίτες με αρχές και αξίες.
Μέσα στο ίδιο πνεύμα είναι και η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού του Δήμου Παπάγου – Χολαργού.
Επίσης στα πλαίσια της πανελλήνιας δράσης με εθελοντικό χαρακτήρα «Lets do it Greece» φέτος μαθητές, γονείς , καθηγητές ασχοληθήκαμε με τη βελτίωση και αξιοποίηση χώρων του Σχολείου.
Τέλος αξίζει να αναφέρω πως στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων η περιβαλλοντική ομάδα του Σχολείου ασχολήθηκε με ένα μέρος της ανεκτίμητης πολιτιστικής κληρονομιάς μας- τους αρχαιολογικούς χώρους- και υλοποίησε το πρόγραμμα «Συνομιλώ με τα αρχαία μνημεία, μαθαίνω τον εαυτό μου» με επιστέγασμα την επίσκεψη και ξενάγηση στους Δελφούς και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Άμφισσας.
Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας και το χρόνο που διαθέσατε!