Η Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος- Συγγραφέας μιλάει για τις Πανελλαδικές εξετάσεις

Μπαίνοντας σε αυτήν τη δοκιμασία,  κάθε υποψήφιος πρέπει να είναι ειλικρινής με τον εαυτό του. Εξάλλου, οι εξετάσεις αφορούν κυρίως τον ίδιο και κατόπιν το περιβάλλον του.
Η Αλεξάνδρα Καππάτου
Η Αλεξάνδρα Καππάτου

Τους περισσότερους υποψηφίους τους καταλαμβάνει άγχος, με τις δυσάρεστες και ενοχλητικές του επιπτώσεις. Γνώριμα συμπτώματα του, μεταξύ άλλων, είναι η ταχυκαρδία, η δυσφορία στην αναπνοή, η ξηροστομία, τα κρύα άκρα, η ανασφάλεια κ.α. Είναι ο πιο «ύπουλος» εχθρός στον οποίο πρέπει να αντισταθούν. Εκτός από τα συμπτώματα που αναφέραμε, το άγχος μπορεί να τους οδηγήσει σε άρνηση και παθητικότητα Επίσης, είναι πιθανόν να προκαλέσει σύγχυση στις πνευματικές τους λειτουργίες, υπονομεύοντας άμεσα την επίδοσή τους. Δεν μπορεί βέβαια να καταπολεμηθεί από τη μια μέρα στην άλλη, ενώ είναι γνωστό ότι ταλαιπωρεί πολύ κόσμο μερικές φορές για χρόνια. Όμως, οι υποψήφιοι μπορούν να το εξέγξουν,  εφόσον βέβαια ενεργοποιήσουν τις ψυχικές τους δυνάμεις και προβάλλουν  σθεναρή αντίσταση.

Η αυτοπεποίθηση είναι το καλύτερο ενισχυτικό μέσο, γι’αυτό   είναι καλό να παραδεχτούν: «Ναι, φοβάμαι τις εξετάσεις, όμως μπορώ να το καταφέρω». Οι ασκήσεις χαλάρωσης, η συγκέντρωση της σκέψης σε πράγματα που τους ευχαριστούν ή τους ηρεμούν, ένα χλιαρό ντους, λίγη μουσική, οι συζητήσεις που δεν αναφέρονται στο θέμα των εξετάσεων και η διατήρηση κάποιων καθημερινών μικροσυνηθειών βοηθούν στην ψυχική τους ισορροπία.

Όλοι ξέρετε πόσο έχετε διαβάσει, σε ποιο βαθμό μπορείτε να αποδώσετε. Διώξτε το άγχος και γράψτε ό,τι ξέρετε.

Αποφύγετε τις συζητήσεις με συμμαθητές σας για το τι διαβάσατε και τι όχι. Μόνον πανικό μπορούν να προκαλέσουν.

Μην ξενυχτάτε την παραμονή των εξετάσεων

Μετά από κάθε εξεταστική δοκιμασία ασχοληθείτε με ό,τι  σας χαλαρώνει.

Τέλος, αποφύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής. Σας εύχομαι καλή επιτυχία.

Για τους γονείς

Οι γονείς έχουν συνήθως τις καλύτερες προθέσεις, αλλά συχνά συμβάλλουν καθοριστικά στην επιδείνωση του άγχους του υποψηφίου. Γι’ αυτό οφείλουν να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον στα παιδιά τους, το οποίο θα  τα βοηθά να χαλαρώνουν, μακριά από θορύβους, φασαρίες, φωνές, διδαχές, κριτικές ή απαγορεύσεις.

Να δείχνουν υπομονή όταν γίνονται ευερέθιστα ή ξεσπούν με το παραμικρό.

Να θυμούνται ότι οι υποψήφιοι χρειάζονται  συμπαράσταση και ενθάρρυνση  και όχι υπερπροστασία και υπερβολές.

Να μη μεταδίδουν το άγχος τους –ας μην ξεχνούν ότι τα παιδιά έχουν ήδη το δικό τους. Αντίθετα, θα τα βοηθήσουν αν τους τονίζουν ότι στη ζωή μετρά  η προσπάθεια και ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε αποτέλεσμα.

Να μη συνδέουν την επίδοση στα μαθήματα με τη σχέση τους με το παιδί.Είναι σφάλμα να πιστεύουμε και να καλλιεργούμε στα παιδιά την πεποίθηση ότι αποκλειστικά και μόνο η εισαγωγή τους σε μια ανώτατη βαθμίδα εκπαίδευσης θα τους εξασφαλίσει υποχρεωτικά την επιτυχία στη ζωή τους. Έχει αποδειχθεί ότι η επιτυχία στη ζωή δεν είναι συνώνυμη με την απόκτηση ενός πτυχίου.

Οι ίδιοι οι γονείς,  λοιπόν, πρέπει να είναι δίπλα στα παιδιά τους, ακόμη και αν  αποτύχουν σε αυτήν τη δοκιμασία. Ψυχραιμία λοιπόν.

(www.akapatou.gr)