Λάμπρος Κωνσταντέλλος. O νέος που πρωτοπορεί, καινοτομεί και προβάλλει την πόλη μας!

Λάμπρος Κωνσταντέλλος

Συνέντευξη στη Χρύσα Παρίση

Ο Λάμπρος Κωνστντέλλος ανήκει στους νέους εκείνους που  πρωτοπορούν, καινοτομούν , βρίσκουν νέες ιδέες και τις κάνουν πράξη.
Τον γνωρίσαμε όταν ακόμα ήταν μαθητής του Λυκείου Παπάγου. Είχε επιλεγεί τότε να συμμετάσχει στην  παγκόσμια δοκιμασία καινοτομίας με τίτλο “United Technologies Aerospace Challenge”.

Φοιτητής πλέον στο Πολυτεχνείο της Πάτρας εκλέχθηκε πρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Οργάνωσης Φοιτητών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Τοπική Επιτροπή Πάτρας (EESTEC LC Patras).

Είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του.

Μίλησε μας για τη σχολή, τα σπουδές σου αλλά και την ζωή στην Πάτρα.

Σπουδάζω στην Πολυτεχνική σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών, στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών. Τα μαθήματα που κάνουμε είναι αρκετά απαιτητικά, αλλά τα περισσότερα από αυτά τα βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα, παρόλο που η μέθοδος διδασκαλίας αυτών και έπειτα ο τρόπος εξέτασής τους δεν ακολουθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και κατά συνέπεια δεν είναι ανάλογοι της τεχνολογικής ανάπτυξης και προόδου που έχει υπάρξει στον κόσμο την τελευταία δεκαετία. Δεν είμαι ακόμη σε θέση να γνωρίζω την κατεύθυνση που θα ακολουθήσω, παρόλα αυτά ο τομέας Τηλεπικοινωνιών & Τεχνολογίας της Πληροφορίας, όπως και ο τομέας Συστημάτων και Αυτόματου Ελέγχου είναι αυτοί που μου έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον. Όσον αφορά τις ακαδημαϊκές μου υποχρεώσεις, πιστεύω ότι είμαι σε ένα πολύ καλό επίπεδο, αλλά το αντικείμενο που θα ασχοληθώ τελειώνοντας αυτήν τη σχολή δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο μέχρι στιγμής σε εμένα. Θα ήθελα τόσο να δημιουργήσω κάτι δικό μου, όσο και να ασχοληθώ με τον χώρο της αεροπλοΐας. Όσον αφορά την ζωή εδώ, κυλάει αρκετά καλά. Η Πάτρα πιστεύω πως είναι μία ιδανική πόλη για έναν φοιτητή, αφού μπορεί να μετακινηθεί με τα πόδια οπουδήποτε και μέσα σε 2 ώρες μπορεί να βρίσκεται στην Αθήνα.

Θεωρείς ότι η πανδημία Covid19 θα επηρεάσει  το μέλλον της γενιάς σου; Η τηλεκπαίδευση, όπως  εφαρμόστηκε, θεωρείς ότι  αποτέλεσε αναγκαιότητα ή μια ευκαιρία και γιατί;

Σίγουρα πολλές από τις αλλαγές και νέες συνήθειες που έφερε η πανδημία θα πρέπει να τις προσαρμόσουμε στον τρόπο ζωής μας. Τόσο εγώ, όσο και όλος ο κόσμος πιστεύω επηρεαστήκαμε αρκετά σε πολλούς τομείς. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να κοιτάμε είναι το τι κερδίζουμε από την κάθε κατάσταση που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.

Σίγουρα η πανδημία άλλαξε ριζικά το μέλλον της γενιάς μου. Η δυνατότητα της τηλεργασίας καταργεί τώρα – όσο ποτέ άλλοτε – τα εργασιακά σύνορα μεταξύ των χωρών, αφού για πολλά επαγγελμάτων υπάρχει η δυνατότητα να εργάζεσαι από απόσταση σε μία άλλη χώρα από την οποία βρίσκεσαι. Αυτό αποτελεί κέρδος τόσο για τον εργοδότη, όσο και για τον εργαζόμενο. Η πανδημία ακόμη, λειτούργησε ως καταλύτης στην ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, περιορίζοντας σημαντικά την γραφειοκρατία που επικρατούσε τόσα χρόνια στην Ελλάδα.

Στον χώρο της εκπαίδευσης, η τηλεκπαίδευση εφαρμόστηκε αρχικά σαν μία λύση ανάγκης, η οποία με την πάροδο του χρόνου βελτιώθηκε αρκετά. Σίγουρα η φυσική παρουσία στις αίθουσες διδασκαλίας για τα παιδιά και στα αμφιθέατρα για τους φοιτητές δεν μπορεί να αντικατασταθεί με μία οθόνη υπολογιστή. Παρόλα αυτά, σε μεγαλύτερες ηλικίες, σε μεταπτυχιακό επίπεδο και σε ορισμένες περιπτώσεις, η τηλεκπαίδευση, εφόσον εφαρμόζεται σωστά, αποτελεί ευκαιρία, καθώς ο καθένας, από όπου και αν βρίσκεται, μπορεί να πραγματοποιήσει από απόσταση το μεταπτυχιακό του σε οποιοδήποτε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού επιθυμεί, χωρίς να επιβαρύνεται με τα κόστη της φυσικής παρουσίας. Στην σχολή μου, λόγω των ελάχιστων θεωρητικών μαθημάτων που έχουμε και της πληθώρας εργαστηρίων κάθε εβδομάδα, τόσο η τηλεκπαίδευση, όσο και η από απόσταση εξεταστική μας δυσκόλεψαν αρκετά.

Στα Πανεπιστήμια λειτουργούν φοιτητικές ομάδες με πολλαπλές δραστηριότητες. Από την άλλη οι σπουδές απαιτούν πολύ χρόνο σε παρακολουθήσεις μαθημάτων, εργαστήρια και διάβασμα. Σε τι ωφελεί η συμμετοχή φοιτητών σε φοιτητικές ομάδες;

Σίγουρα οι ακαδημαϊκές υποχρεώσεις (παρακολούθηση διαλέξεων, εργαστήρια, διάβασμα, εργασίες και εξεταστική) δεσμεύουν πολύ χρόνο από την καθημερινότητα ενός φοιτητή. Παράλληλα, εξίσου σημαντική είναι και η προσωπική ζωή του καθενός από εμάς (διασκέδαση, εκδρομές). Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι με σωστό προγραμματισμό τα πάντα συνδυάζονται. Η συμμετοχή του φοιτητή σε φοιτητικές ομάδες μπορεί να τον εξελίξει σε κοινωνικό, επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο, ενώ Πανεπιστήμια του εξωτερικού την θεωρούν αναγκαία. Ένα από τα Πανεπιστήμια αυτά είναι το

Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), το οποίο κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις φοιτητικές ομάδες στο Career Development Handbook που δίνει στους πρωτοετείς φοιτητές. Τι είναι όμως το πιο σημαντικό που κερδίζει κάποιος από μία τέτοια ομάδα;

Να αναφέρω εδώ ότι οι άνθρωποι που επωμίζονται την διαδικασία των προσλήψεων σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις αναζητούν υποψηφίους που να διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες. Οι δεξιότητες αυτές χωρίζονται σε hard skills και soft skills. Τα hard skills είναι όλες εκείνες οι τεχνικές δεξιότητες που συνδέονται με την συγκεκριμένη θέση και με το κάθε επάγγελμα χωριστά. Τα soft skills είναι οι δεξιότητες που πρέπει να έχουμε ανεξάρτητα από το επάγγελμα που κάνουμε και πλέον οι επιχειρήσεις τις τοποθετούν πολύ ψηλά ως προς τη σημαντικότητά τους.

Οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η ομαδική εργασία, η οργάνωση και διαχείριση χρόνου, η προσαρμοστικότητα, η κριτική σκέψη, η ηγεσία, κ.α. είναι μερικά σημαντικά soft skills τα οποία δεν σου προσφέρει το ακαδημαϊκό πρόγραμμα του εκάστοτε Πανεπιστημίου. Στην ανάπτυξη όλων αυτών των προσωπικών δεξιοτήτων συνεισφέρει σε πολύ μεγάλο βαθμό η συμμετοχή του φοιτητή σε φοιτητικές ομάδες.

Η δομή των ομάδων είναι μια πολύ ευχάριστη μικρογραφία του αυριανού περιβάλλοντος εργασίας. Ο φοιτητής αλληλοεπιδρά με άλλα άτομα και εξωτερικούς φορείς (Πανεπιστήμιο, εταιρείες), εκπαιδεύεται, συμμετέχει σε δράσεις, αναλαμβάνει ευθύνες και εξελίσσεται. Παράλληλα έχει την δυνατότητα να ταξιδέψει, δωρεάν τις περισσότερες φορές, στο εξωτερικό και να γνωρίσει άτομα από όλη την Ευρώπη.

Στην Ελλάδα υπάρχει πληθώρα φοιτητικών ομάδων. Μερικές εκ των οποίων που υπάρχουν τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό είναι η EESTEC, η IEEE, ο BEST, η EUROAVIA κ.α..

Τι ακριβώς είναι η EESTEC (Electrical Engineering Students’ European assoCiation). Τι σε έκανε να διεκδικήσεις την θέση του Προέδρου;

Η EESTEC (Electrical Engineering Students’ European assoCiation) είναι μία απολιτική, μη-κυβερνητική, μη-κερδοσκοπική πανευρωπαϊκή οργάνωση φοιτητών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Έχει Τοπικές Επιτροπές σε 46 πόλεις στην Ευρώπη και την Τουρκία. Στην Ελλάδα έχει Τοπικές Επιτροπές στην Αθήνα, στην Θεσσαλονίκη, στην Ξάνθη και στην Πάτρα, όπου αυτή τη στιγμή αριθμεί 245 μέλη.

Στην EESTEC LC Patras (LC: Local Committee) έγινα μέλος τον Οκτώβριο του 2019, λίγες ημέρες αφότου ξεκίνησε το πρώτο εξάμηνο. Ο λόγος που με οδήγησε σε αυτήν την απόφαση ήταν η δυνατότητα για δωρεάν ταξίδια στο εξωτερικό. Τότε δεν ήξερα τίποτα για τα soft skills. Τώρα συνειδητοποιώντας πόσα έχω κερδίσει αυτά τα 2μιση χρόνια δεν θα δεν μπορούσα παρά να είμαι ευγνώμων για αυτήν την επιλογή που έκανα. Στην EESTEC αυτά τα δύο χρόνια έχω υπάρξει σε διάφορες θέσεις τόσο σε Τοπικό, όσο και σε Διεθνές επίπεδο. Ήμουν αρχικά μέλος μέλος ομάδας, έπειτα coordinator ομάδας, ενώ παράλληλα έχω συμμετάσχει σε 2 event στο εξωτερικό. Ένα στην Άγκυρα της Τουρκίας και ένα στην Ζυρίχη της Ελβετίας.

Η ανάγκη που έχω για συνεχή εξέλιξη και η ικανοποίηση που παίρνω όταν πετυχαίνω τους προσωπικούς μου στόχους, με έκαναν χωρίς δεύτερη σκέψη να δηλώσω υποψηφιότητα για Πρόεδρος της Τοπικής Επιτροπής.

Από τον Ιούλιο του 2021 είμαι ο Πρόεδρος της Τοπικής Επιτροπής, ενώ μερικές από τις βασικές μου αρμοδιότητες είναι o συντονισμός της 5-μελούς ομάδας του Προεδρείου, o συντονισμός της Τοπικής Επιτροπής, η επίβλεψη των οικονομικών της Τοπικής Επιτροπής, ενώ ακόμη είμαι υπεύθυνος για την υλοποίηση του Annual Plan.

Τι σου έχει προσφέρει η θέση αυτή; 

Κατά την διάρκεια των 7 μηνών που βρίσκομαι σε αυτή την θέση, έχω κερδίσει πολλά και έχω εξελιχθεί σημαντικά σαν άνθρωπος. Το να ταξιδεύεις για εμένα είναι το μόνο πράγμα που ενώ πληρώνεις για αυτό σε κάνει πιο πλούσιο. Η επαφή με άλλους φοιτητές από την Ευρώπη, οι απόψεις που ανταλλάσσεις για διάφορα καίρια θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα σε κάνουν να προσεγγίζεις και να βλέπεις καταστάσεις από διάφορες οπτικές γωνίες. Το τελευταίο μου ταξίδι ήταν πριν 3 μήνες στην Ζυρίχη της Ελβετίας και αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες εμπειρίες της ζωής μου. Είχα την τύχη να βρίσκομαι στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Ζυρίχης (ETH Zürich), το οποίο βρίσκεται κάθε χρόνο ανάμεσα στα 5 κορυφαία Πανεπιστήμια παγκοσμίως. Κατά την διάρκεια των 10 ημερών που έμεινα, εγώ και φοιτητές Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί και Μηχανικοί Υπολογιστών από όλη την Ευρώπη και την Τουρκία συζητήσαμε και ψηφίσαμε επάνω σε θέματα που αφορούν την πορεία του οργανισμού, παρακολουθήσαμε επιμορφωτικά σεμινάρια, καθώς και δικτυωθήκαμε συνομιλώντας με εκπροσώπους πολυεθνικών εταιρειών του κλάδου μας. Το χρονικό αυτό διάστημα που είμαι στην θέση του Προέδρου έχω μάθει να ακούω πολύ ουσιαστικά τις απόψεις των γύρω μου πάνω σε διάφορα θέματα, να βλέπω τις καταστάσεις πιο σφαιρικά και να ζυγίζω τα ρίσκα που παίρνω. Δεδομένου ότι πολλές φορές τόσο εγώ ως μονάδα, όσο και μαζί με την ομάδα μου έχουμε αντιμετωπίσει διάφορες κρίσεις με καταστάσεις και δεδομένα να αλλάζουν τελευταία στιγμή, με έχει κάνει να βελτιώσω αισθητά τον τρόπο που σκέφτομαι και βάζω προτεραιότητες.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια, σε ποιόν τομέα θα ήθελες να εργαστείς;

Είμαι ένας άνθρωπος που συνεχώς θέλει να βρίσκει κίνητρα στην ζωή του, να θέτει στόχους και να δουλεύει σκληρά μέχρι να τους φέρει εις πέρας, όπως και να καταπιάνεται με διάφορα πράγματα που βρίσκει ενδιαφέροντα. Το αντικείμενο που θα ασχοληθώ τελειώνοντας αυτήν τη σχολή δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο μέχρι στιγμής σε εμένα. Θα ήθελα τόσο να δημιουργήσω κάτι δικό μου, όσο και να ασχοληθώ με τον χώρο της αεροπλοΐας. Συγκεκριμένα θα ήθελα πολύ να πάω στο εξωτερικό και να ασχοληθώ με την ανάπτυξη και την βελτίωση των state-of-the-art συστημάτων επικοινωνίας και αυτόματης πλοήγησης των αεροσκαφών. Αυτήν την στιγμή, παράλληλα με την σχολή μου, δουλεύω πάνω σε μία επιχειρηματική ιδέα την οποία προσπαθώ να υλοποιήσω και εύχομαι το 2022 να είναι η χρονιά που η επιχειρηματική μου ιδέα θα γίνει πραγματικότητα. Σίγουρα και η αποτυχία είναι μέσα στο πλάνο. Ακόμα και την αποτυχία όμως την λαμβάνω σαν ευκαιρία για να εξελιχθώ και να γίνω καλύτερος.

Τι συμβουλές θα έδινες στους συνομήλικους σου;

Τον τελευταίο καιρό ακούμε από παντού για ανθρωποκτονίες, βιασμούς και άλλα πολλά ακραία φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας. Όλα προέρχονται από την έλλειψη σεβασμού στην ανθρώπινη οντότητα και στο «εμείς». Έχουμε φτάσει να κρίνουμε συνεχώς το τι κάνει ο οποιοσδήποτε πέρα από τους ίδιους μας τους εαυτούς. Ο καθένας από εμάς πράττει με βάση τις αξίες που έχει θέσει. Δυστυχώς άνθρωποι που έχουν θέσει ως αξίες τους την αλληλεγγύη, τον αλληλοσεβασμό, την ενσυναίσθηση, την φιλανθρωπία και το φιλότιμο ολοένα και λιγοστεύουν. Αυτό που θα συμβούλευα λοιπόν τους συνομηλίκους μου είναι να προσπαθήσουν να πάρουν παράδειγμα από τους λίγους αυτούς ανθρώπους που ακόμα και σήμερα πράττουν με βάσει αυτές τις αξίες και να προσπαθήσουμε όλοι μαζί να δημιουργήσουμε μία καλύτερη κοινωνία.

Προσωπικά αισθάνομαι πραγματικά τυχερός, καθώς γνώρισα και είχα στην ζωή μου έναν πολύ σπουδαίο, δυναμικό και αισιόδοξο άνθρωπο που ποτέ δεν έχανε το χαμόγελο του. Έναν σπάνιο για τις ημέρες μας άνθρωπο, παράδειγμα ήθους και ανθρωπιάς που μόνη του έγνοια ήταν πρώτα οι γύρω του να ήταν καλά και ύστερα εκείνος. Έναν άνθρωπο που πάντα προσέφερε και βοηθούσε όσους είχαν ανάγκη. Ο άνθρωπος αυτός ήταν ο παππούς μου και αποτελεί ένα μεγάλο πρότυπο για εμένα. Όλοι οι άνθρωποι μπορεί κάποια στιγμή να ξεφύγουμε και να κάνουμε λάθη, το θέμα είναι να κάνοντας κριτική στον εαυτό μας, να βρούμε το λάθος, να το αναγνωρίσουμε και ύστερα να γυρίσουμε στις αξίες που έχουμε θέσει και να το διορθώσουμε. Προσωπικά, κάθε φορά που συνειδητοποιώ κάποιο λάθος που έχω κάνει, ή αντικρίζω μία κατάσταση στην κοινωνία που με ενοχλεί γυρνάω πίσω στις αξίες μου, τις οποίες ο παππούς μου με τις πράξεις του με έκανε να θέσω, και προσπαθώ, ανεξάρτητα από το τι κάνουν οι άλλοι γύρω μου, να κάνω τον κόσμο λίγο καλύτερο, όπως έκανε και εκείνος. Ας γίνουμε όλοι μας λοιπόν λίγο πιο άνθρωποι!

Στα παιδιά της Γ΄ λυκείου που είναι υποψήφιοι για τις πανελλήνιες ποια είναι η συμβουλή σου;

Τα περισσότερα παιδιά, μαζί τους και εγώ όταν ήμουν στην θέση τους, έχουν την εντύπωση ότι μετά τις πανελλαδικές έρχεται το τέλος του κόσμου. Σίγουρα όλοι έχουν θέσει κάποιους στόχους και κάνουν το καλύτερο δυνατό για να τους πετύχουν, αλλά οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν αποτελούν ένα τέλος, παρά μόνο σε φέρνουν ένα βήμα πιο κοντά στην αρχή. Δεν υπάρχει επιτυχία και αποτυχία. Η επιτυχία είναι καθαρά υποκειμενική και έχει να κάνει με το πώς ο καθένας από εμάς την ορίζει. Η συμβουλή που θα τους έδινα λοιπόν είναι να θέτουν στόχους και μην παραιτηθούν από την προσπάθεια τους. Σίγουρα όλες οι στιγμές δεν είναι ίδιες και πολλές φορές τυχαίνει να απογοητευόμαστε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ποτέ από που ξεκινήσαμε. Η πρόοδος γίνεται σιγά σιγά και είναι δεδομένη όσο δεν το βάζεις κάτω. Προσωπικά έχω σκεφτεί πάρα πολλές φορές να παραιτηθώ από κάτι που κάνω, είναι η εύκολη λύση άλλωστε. Δεν το βάζω όμως κάτω, ψάχνω να βρω κίνητρα να συνεχίζω. Σκέφτομαι που ήμουν όταν ξεκίνησα, που βρίσκομαι τώρα, και οραματίζομαι το που θέλω να φτάσω. Αναπροσαρμόζω τους στόχους μου και συνεχίζω την προσπάθεια μου μέχρι να τους πετύχω. Η σκέψη του να τα παρατήσω μπορεί να έρθει στον μυαλό μου αρκετές φορές μέχρι να φτάσω έναν στόχο μου. Σε κάθε περίπτωση ακολουθώ την ίδια διαδικασία που περιέγραψα. Όταν πλέον έρθει η στιγμή που πετύχω έναν στόχο μου, το κίνητρο που παίρνω για να συνεχίσω με τους υπόλοιπους που έχω θέσει είναι τεράστιο. Είναι σημαντικό κάθε φορά που πετυχαίνουμε έναν στόχο να επιβραβεύουμε τον εαυτό μας και να μην προχωράμε κατευθείαν στον επόμενο. Επίσης είναι σημαντικό εάν έχουμε έναν μεγάλο στόχο να τον «σπάμε» σε άλλους μικρότερους. Όλος αυτός ο τρόπος σκέψης εάν εφαρμοστεί μπορεί να βοηθήσει αρκετά τον υποψήφιο για τις πανελλαδικές εξετάσεις μαθητή. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο βασικός στόχος είναι οι Πανελλαδικές εξετάσεις, ο οποίος για να επιτευχθεί χρειάζεται ορίσουμε και να πετύχουμε αρκετούς μικρούς. Το «θέλω μέχρι το Σάββατο 12/02/2022 να έχω κάνει επανάληψη την θεωρία και να έχω δει τις ασκήσεις των δύο πρώτων κεφαλαίων της ύλης των μαθηματικών» αποτελεί έναν μικρό στόχο που θα με φέρει πιο κοντά στην επίτευξη του μεγάλου. Σε κάθε περίπτωση αξίζουν συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για την αξιοσημείωτη προσπάθεια που καταβάλουν και τους εύχομαι τα καλύτερα.

Πρόσφατα τα σχολεία της πόλης μας ήταν υπό κατάληψη  και υπέστησαν μεγάλες ζημιές. Ποια είναι η άποψη σου;

Δυστυχώς, οι καταλήψεις αποτελούν τις περισσότερες φορές τον μοναδικό τρόπο να ακουστούν οι μαθητές σύμφωνα με το τρέχον σύστημα. Τα προβλήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα τόσο στην δευτεροβάθμια όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι πολλά και είναι προβλήματα που υπάρχουν χρόνια τώρα, ενώ οι βελτιώσεις που βλέπουμε δεν είναι ουσιαστικές. Ωστόσο, όταν φτάσουμε στο σημείο που η κατάληψη είναι η μόνη λύση, θα πρέπει να είναι ουσιώδης με σαφή, λογικά αιτήματα και προφανώς να μην γίνονται βανδαλισμοί και καταστροφές στις κτιριακές υποδομές. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να καταστέλλεται με παρέμβαση από την πολιτεία και να αποδίδονται οι ευθύνες.